Saygı

ÇALIŞAN NE İSTER? -1

Saygı Günenç
çalışanlar

Çalışanlarınızı mutlu etmek istiyorsanız, onlara ne istiyorlarsa verin. Hem de hiç çekinmeden… Çünkü istekleri son derece makul. Sanıldığının aksine “yüksek ücret”, maliyetli yan haklar ve para ödüllerinin peşinde değiller. “The Enthusiastic Employee” (Mutlu Çalışan) kitabının yazarı David Sirota’nın 2,5 milyon kişi üzerinde yaptığı araştırma çalışanların son derece “makul” talepleri olduğunu ortaya koyuyor. Öncelikle “adalet”, “takdir edilmek” ve “arkadaşça bir işyeri” istiyorlar. Yaptığımız araştırmada bu 3 ana başlık altında çalışanların 15 temel isteği olduğunu ortaya çıktı. Turkcell, Koç Holding, Sanovel, Unilever, Sarkuysan ve Mercedes Benz Türk gibi şirketler bu istekleri karşılamak için yeni projeler üretiyor.

“Çalışan insanların yüzde 95’i yeni bir işe başladıklarında motivasyonları çok yüksektir. Ancak 6 ay sonra bu heyecanı kaybetmeye başlarlar. Çalışmaya karşı alerji olanlar ise sadece yüzde 5’lik bir gruptur. Yani şirketler çalışanlarını motive etmeye çalışmaktan çok onların motivasyonunu bozmamaya çalışmalı.
Eğer bir şirket çalışanları konusunda ‘heyecanlı’ ve ‘istekli’ değilse çalışanlarının ‘mutlu’ olması ve o şirkette değer yaratmak için ‘hevesli’ olması mümkün değil. Çalışanlarını mutlu etmek ve onların motivasyonunu yüksek tutmak isteyen şirketler onların temel isteklerini karşılamalılar. Çalışana ne istiyorsa vermeliler. Çünkü çalışanların istekleri sanıldığı gibi sınırsız değil.”
 
Bu tavsiyeye uymak ve “çalışana ne istiyorsa vermek” size olanaksız gibi gelebilir. Ancak bu sözleri dikkate almanızda fayda var. Çünkü, bu sözler davranış bilimleri ve insan kaynakları uygulamaları konularında uzman bir isim olan David Sirota’ya ait. Bu konuya 30 yılını adamış olan Sirota, aynı zamanda Sirota Consulting’in de kurucusu. MIT, Yale ve Cornell gibi Amerika’nın saygın üniversitelerinde insan kaynakları konusunda dersler veriyor. Özellikle ABD’de, kurumsal performansın arttırılması, çalışan, müşteri ve toplum ilişkilerinin yönetilmesi konularında önemli bir isim. David Sirota, “The Enthusiastic Employee” (Mutlu Çalışan) adlı kitabında yaptıkları araştırmalardan yola çıkarak şirketlerin, çalışanlarının taleplerini karşılayarak nasıl daha başarılı olacaklarını anlatıyor, şirketlere yol gösteriyor. Bu kitaptaki araştırma sonuçları 1994’ten bugüne dek yaklaşık 2,5 milyon çalışan üzerinde yapılmış anket sonuçlarına dayanıyor.
Sirota, çalışanlarının hemen hepsinin işe ilk başladığında çok çalışmak için hevesli olduğunu, umut taşıdığını ve katkıda bulunmak istediğini belirtiyor. Ancak yöneticiler kısa zaman sonra, hatalı tavır ve tutumlarıyla çalışanların bu hevesini kırıyor ve ortaya mutsuz çalışanlar çıkıyor. Bunu önlemek ise son derece basit bir kuralı uygulamak gerekiyor: “Çalışanlara ne istiyorlarsa vermek”.
 
Çalışanlar ne istiyor?
Bu kuralı uygulayabilmek için ise öncelikle çalışanların ne istediklerini iyi anlamak gerekiyor. Sirota’ya göre çalışanların isteklerini “adalet”, “takdir edilmek” ve “iyi bir ortam ve takım arkadaşlığı” olarak üç ana başlık altında toplamak mümkün.
Çalışanlar öncelikle “adalet” istiyorlar. Sanıldığı gibi “yüksek” değil, “adil” bir ücret talep beklentileri var. İş güvenliği ve sağlık sigortası gibi sosyal adaleti sağlayacak ek faydalar onların motivasyonunu artırıyor. Kendilerine “çocuk” veya “suçlu” gibi değil, “saygın bir insan” gibi davranılmasını talep ediyorlar. Ciddi bir “kariyer yönetimi” sistemi de adil yönetimin ayrılmaz bir parçası.
Eczacıbaşı Holding İnsan Kaynakları Direktörü Ülkü Feyyaz Taktak, bu saptamaya katıldığını şu sözleriyle anlatıyor:
“Yöneticilerin gerek performans değerlendirmeleri sırasında gerekse yönetsel anlamda tüm çalışanlara adil ve eşit davranmaları, çalışanlara etkin rehberlik yapmaları, doğru zamanda doğru karar almaları ve bu kararları etkin bir şekilde uygulamaya geçirmeleri çalışan motivasyonu üzerinde önemli rol oynuyor”.
15 temel istek
Türkiye’de çalışanların şirketlerinden neler istediğini araştırdığımızda ise karşımıza 15 temel istek çıkıyor. “Adalet”, “takdir edilme” ve “iyi bir ortam” ana başlıklarının her birinin altında 5 farklı istek bulunuyor. Bu 15 temel isteği ise şöyle özetlemek mümkün:
* Adil bir ücret almak.
* İş güvencesi ve sağlık sigortasına sahip olmak.
* Kendilerine saygın bir insan gibi  ve adaletli davranılması.
* Şirket içinde kariyer yönetimi yapılması.
* Bireysel gelişim olanakları sağlanması.
* Yöneticileri tarafından takdir edilmek.
* Adil biçimde ödüllendirilmek.
* Yetenek ve sorumlulukları doğrultusunda yetki ve inisiyatif almak.
* İşleri ve şirketleri ile gurur duyabilmek.
* Katılımcı bir yönetim biçiminin benimsenmesi.
* Arkadaşça bir işyeri ortamı.
* İşyerinde çeşitli etkinliklerle pozitif bir hava yaratılması.
* Net iş tanımı ve standartlara göre çalışmak
* Heyecan verici yeni fırsatlara açık bir yapı.
Kaynak:capital.com
Devamı yayınlanacaktır…
Saygı Günenç “paylaşmak ayrıcalıktır”
Saygı Günenç tarafından yazıldı

“ÇALIŞAN NE İSTER? -1” Yorumları (2 Adet)

  1. Cem Pınar dedi ki:

    Tamamen katılıyorum.30 yıldır bu 15 madde dışında hiç bir talepte bulunmadım ve karşılaşmadım.
    Devamı yayınlandığında bir paraşüt hikayesi paylaşacağım ki,"çalışan ne demek ?" daha iyi anlatabileceğim sanırım.

    Saygılarımla

  2. saygı günenç dedi ki:

    Bilgi çağı o kadar hızlı ilerlememizi sağlıyor ki, yapılan inovasyonlarla çalışanlar da nitelik artıyor, işverenlerce iç müşterinin önemi daha iyi anlaşılıyor ve çalışanlarına yatırım yapıyorlar. Sanırım bu konuda Y ve Z kuşağı çok şanslı…
    Teşekkürler Cem Bey, hikayenizi sabırsızlıkla bekleyeceğim.
    Güzel günler dilerim.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

2.019 okunma

Başa Dön